fbpx

Jak zadbać o uwagę i skupienie w czasie pracy?

skupienie w czasie pracy

Kiedy przychodzi czas wzmożonej pracy, długich godzin spędzonych przed komputerem a do tego dochodzą jeszcze listy zadań domowych, których w okresie przedświątecznym nie brakuje, czujemy dużą presję i zmęczenie. Do tego dochodzą jeszcze często niezdrowe nawyki współczesnego świata jakim jest scrollowanie telefonu i mamy gotowy przepis na „uciekający czas” i problemy ze skupieniem się w pracy.

Natłok myśli, lista zadań, która się nie kończy a ciągle dochodzą nowe, niespodziewane. Każda z nas to zna, prawda? To wrażenie, że nie wyrabiamy się ze wszystkim a przecież projekty same się nie ukończą, faktury się nie wystawią a kocia miska świeci pustkami. Sama nie raz doświadczyłam tego uczucia i dobrze wiem, że potrafi ono być paraliżujące.

Dlatego mam dla Ciebie kilka rad, które pomogły mi poradzić sobie z uciekającą uwagą, poczuciem chaosu i rosnącymi obowiązkami. Oczywiście, każda z nas ma inną sytuację, zawód czy sposoby na radzenie sobie chociażby ze stresem, natomiast przekonałam się nie raz, że często najprostsze metody działają skutecznie u wielu osób. Wszystkie proponowane przeze mnie rzeczy są darmowe i jedyne czego potrzebujesz, to chęci do ich spróbowania i cierpliwość. Nic się od razu nie zmieni, wyrobienie sobie nawyku wymaga czasu i wyrozumiałości dla siebie. To dość uniwersalna zasada, do której będę Cię zawsze nakłaniać.

Oto moja lista 7 punktów, jak poprawić swoje skupienie w czasie pracy:

1. Zadbaj o dobry sen i zaplanuj posiłki w ciągu dnia

Przeczytałam kiedyś takie zdanie, że bez dobrych fundamentów, żaden dom długo nie postoi. To zdanie możemy odnieść również do naszego organizmu. Jak mamy pozostać skupione na pracy, kiedy jesteśmy niewyspane i głodne? Nasze ciało potrzebuje energii i paliwa, aby móc prawidłowo funkcjonować, więc zapewniającą mu wystarczając ilość snu i odpowiednią ilość jedzenia, spełniamy już jeden z punktów, który przybliża nas do efektywniejszej pracy. Jeśli wiesz, że w ciągu dnia nie będziesz mogła spędzić za dużo czasu w kuchni, przygotuj sobie dzień wcześniej pudełka, które wystarczy tylko odgrzać i nie będziesz musiała zaprzątać sobie głowy problemem z obiadem. Zobaczysz, że dzięki temu możesz zaoszczędzić nawet godzinę dziennie na samym tylko gotowaniu.

2. Bałagan rozprasza

Jestem osobą, której zdarza się prokrastynować w taki sposób, że sprzątam swoje otoczenie lub wyszukuję rzeczy do zrobienia z listy domowych obowiązków. Zwłaszcza kiedy mam problem lub „zatnę” się w trakcie trudnego projektu. Stąd też nauczyłam się, że jeśli wcześniej zadbam o czystą strefę na biurku lub w pokoju w którym pracuję, nie będzie mnie kusiło do jego sprzątania. Ilość rzeczy w miejscu roboczym również wpływa na mój poziom rozproszenia, więc staram się mieć na nim tylko te związane z pracą.

3. Zaplanuj i deleguj

Najważniejszą rzeczą, która pomogła mi w przyśpieszeniu pracy i utrzymywaniu skupienia przez odpowiedni czas, było zrobienie planu zadań z podziałem na ważność i trudność. Staram się pilnować tej listy i często do niej zaglądam, monitorując swój czas pracy.

Kiedyś zaczynałam od zadań, które były szybkie i przyjemne a najtrudniejsze zostawiałam na koniec. Niestety, ten system nie sprawdził się przy pracy zdalnej. Odkąd zaczynam pracę od zadań, które są wymagające, wbrew pozorom, zostaje mi więcej czasu na zadania mniej ważne. I tu też wskazówka, zachęcam Cię do zrobienia listy zadań mniej ważnych, nawet takich których wcześniej nie zapisywałaś. Dlaczego? Bo to pozwoli uniknąć ucieczek myśli w ich stronę, kiedy będziemy skupione. Uwolnisz się dzięki temu również od stresu, że przecież „coś jeszcze było do zrobienia”.

Jako wirtualna asystentka wiem też, że delegowanie zadań, które mogą zostać wykonane przez innych jest bardzo dobrym nawykiem, o którym często zapominamy, biorąc zbyt dużo na swoje barki.

4. Umilacze i przeszkadzacze

Niektóre osoby nie lubią pracować, kiedy mają obok siebie telefon komórkowy albo preferują pracę siedząc w ulubionej kawiarni. To są kwestie bardzo indywidualne, ale wpływają na nasz nastrój w trakcie pracy. Jeśli lubisz pić dobrą kawę, bo pomaga ci w skupieniu się, nie odmawiaj sobie tego! Twoja kreatywność wzrasta, kiedy słuchasz muzyki rockowej? Załóż słuchawki i pozwól sobie na tę drobną przyjemność. Zdjęcie rodziny, ulubiony kubek czy roślina na biurku, wszystko zależy od ciebie. Zadbaj o rzeczy, które sprawią, że praca będzie przyjemniejsza i nie miej wyrzutów sumienia. To wszystko ostatecznie przekłada się na twoją efektywność i zadowolenie z wykonywanej pracy.

Jeśli natomiast wiesz, że są rzeczy, które bardzo często cię rozpraszają, zastanów się, co możesz z nimi zrobić. Może wystarczy włączyć w telefonie tryb samolotowy, czy napisać do rodziny, że w tych godzinach prosisz o chwilę ciszy oraz wyłączysz działanie niektórych stron w swojej przeglądarce. Bardzo często zdarza się nam przypadkiem sięgać po telefon i tracić więcej czasu niż nam się wydawało na przeglądaniu np. Instagrama. Co możesz zrobić? Odinstalować aplikację. Tak, to jest dość radykalne podejście, ale dzięki temu możesz popracować nad swoimi nawykami.

5. Rób regularne przerwy

Naukowcy wskazują, że jesteśmy w stanie utrzymać poziom pełnego skupienia nie więcej jak przez 15 minut. Nasze ciało i umysł potrzebują ruchu a zbyt długie pozostawanie w jednej pozycji nie sprzyja naszemu kręgosłupowi. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na zbyt dużą ilość przerw, wykorzystaj te, które masz, bardziej efektywnie. Wstań, przeciągnij się, otwórz na chwilę okno lub wyjdź na zewnątrz. Czasami wystarczy naprawdę kilka minut, aby na nowo poczuć się lepiej i odzyskać równowagę.

Jeśli pracujesz przy komputerze ważne jest, aby robić sobie przerwy od patrzenia w ekran. Nasze oczy nam potem podziękują. Oczywiście, namawiam Cię do pozostawienia telefonu w torebce, aby nie zaprzątać sobie głowy rzeczami, które nie są istotne i nie patrzeć w jeszcze mniejszy wyświetlacz.

Zapewne znasz technikę pomodoro? Jeśli zatem zapominasz robić regularne przerwy, ustaw sobie budzik w telefonie lub w komputerze. Jest wiele darmowych aplikacji, które pozwolą ci mierzyć czas pracy i ilość przerw. Co ważne, nie zapominaj również o mierzeniu czasu przerwy. To ważne, aby móc wypracować sobie odpowiedni nawyk i nie mieć zaległości w pracy.

6. Uwolnij swoje nadprogramowe myśli

To, co często wpływa na nasz poziom skupienia, to myśli które nas odciągają od tego, co w danej chwili jest najistotniejsze. Często jest to wywołane właśnie stresem czy presją czasu. Tylko że im więcej myślimy o rzeczach, które jeszcze są do zrobienia, tym mniej poświęcamy rzeczom ważnym. Moja rada to przelewanie każdej takiej myśli na papier. Najlepszy w tym przypadku będzie notes, który w odróżnieniu od luźnych kartek, nie zgubi się tak szybko.

Jeśli w międzyczasie dostaniemy telefon, przyjdzie koleżanka z innego działu z prośbą o zrobienie czegoś albo Klient napisze maila z prośbą o jedną poprawkę w projekcie, zapisz sobie to w notesie i oznacz w sposób dla siebie znany i czytelny. Bardzo ważne, abyś miała taką listę otwartą i blisko siebie. Świadomość, że masz to zapisane obniży poziom stresu i da poczucie, że masz wszystko pod kontrolą.

7. Kontrola i akceptacja

Wrócę do początku tego tekstu, gdzie wspominałam o wyrozumiałości dla siebie. My kobiety zwłaszcza, często myślimy, że doba ma więcej niż 24 godziny i nasze moce przerobowe są dużo większe niż w rzeczywistości. Co skutkuje tym, że bierzemy sobie za dużo rzeczy do zrobienia naraz. Kiedy nie jesteśmy w stanie odznaczyć każdego punktu z planu, ogarnia nas frustracja i zmęczenie. Koło się zamyka, kiedy dochodzą następnego dnia kolejne punkty do zrobienia. Radą na wyjście z takiej sytuacji jest zwrócenie uwagi na czas, jaki poświęcamy na dane rzeczy i ich dokładniejsze zaplanowanie w przyszłości.

Pamiętajmy, że zdarzają się rzeczy nieprzewidywalne. Dobrze jest dodać sobie więcej czasu na zrobienie danej rzeczy, żeby w kryzysowych sytuacjach mieć też bezpieczny zapas czasu. Zaakceptowanie tego, że w naszym życiu pojawiają się czasami niespodzianki, nie zawsze miłe, zdejmie z nas ciężar i poczucie porażki. Ważne, abyśmy umiały radzić sobie z tym, co nas spotyka, a nie dokładały sobie jeszcze kolejnych nieprzyjemności.

Bądźmy dla siebie wyrozumiałe

Dobrym nawykiem jest samokontrola, sprawdzanie, czy działania które podejmujemy przynoszą efekty i czy sprawdzają się w naszym przypadku. Każda z nas jest inna i inne rzeczy wpływają na nasze samopoczucie czy skupienie w czasie pracy. Istotne jest jednak, abyśmy miały świadomość naszych działań, swoich ograniczeń i nie poddawały się, kiedy któraś metoda zawiedzie.

W moim sklepie mam dla Ciebie przygotowane gotowe planery, które pomogą Ci zaplanować współpracę z Klientem. Są również szablony grafik do social mediów, dzięki którym zaplanujesz publikacje w social mediach oraz ebook o efektywności freelancera z ćwiczeniami i planszami.

Mam nadzieję, że dzięki tym kilku prostym metodom, dobremu planowi i wytrwałości, uda Ci się osiągnąć sukces i zyskasz więcej czasu na gorącą kawę w ciągu dnia. Powodzenia!

Jak zadbać o uwagę i skupienie w czasie pracy?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń na górę